Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Levevilkår for honningbier i Danmark

2. februar 2023 - 19:00 - 21:30

kr50

FÆLLESMØDE FOR RANDERS, NORDDJURS OG KALØVIG-EGNENS BIAVLERFORENINGER

Vi får besøg af Yoko Luise Dupont der er biolog og seniorforsker ved Aarhus Universitet. Mange biavlere kender Yoko fra artikler i Tidsskrift for Biavl og som foredragsholder på Danmark Biavlskonference. Yoko er forfatter til bogen Bier udgivet på Aarhus Universitetsforlag i deres
Tænkepause-serie. Yoko Vil gøre os meget klogere på hvilke udfordringer der er for vores honningbier i dagens Danmark.

Store dele af Danmark er intensivt dyrket og på andre måder påvirket af menneskelige aktiviteter. Det lægger et pres på bierne, som i kortere og længere perioder udsættes for blomstermangel i landskaberne, skadelige effekter af sprøjtegifte samt sygdomme og parasitter – ikke mindst varroa, som er indført af mennesker. Foredragets fokus vil være på biernes fødekilder i moderne danske landskaber, og hvordan blomsterudbuddet har ændret sig historisk, som følge af ændringer i landskab og landbrugspraksis. Jeg vil også præsentere de forskellige stresspåvirkninger og hvordan vekselvirkningen imellem forskellige pres kan forstærke biernes problemer i nutidens Danmark.

Tilmelding: senest 26. januar  2023 på mail til erik.silkjaer@gmail.com eller på telefon 28 35 01 86

Pris: kr. 50,- inkl. kaffe og kage

Dato: