Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Honninganalyse

20 august - 8:00 - 17:00

Danmarks Biavlerforening har gennem nogle år tilbudt sine medlemmer en laboratorieanalyse af medlemmernes honning.

En af Kaløvig-Egnens Biavlerforenings aktiviteter i efteråret 2024 bliver et arrangement, hvor foreningens medlemmer individuelt kan få lavet en analyse af egen honning.

Når analysearbejdet er afsluttet, vil en af DBF’s konsulenter efterfølgende holde et indlæg for os alle omkring honninganalyser, hvor resultaterne af vores individuelle analyser også vil indgå.

Med baggrund i analyserne, vil vi lave en honningsmagning og vurdering, hvor vi udtager 5-6 prøver, som hver har et særligt kendetegn i forhold til resten.

Omkostningerne til analysearbejdet samt besøget fra konsulenten fra DBF vil delvist blive finansieret af midler fra salget af udstyret fra vores skole-bigård. Egenbetalingen er kr. 95,-, som er halvdelen af udgiften til analysen.

Praktik:

Du beslutter selv hvilken type honning, du ønsker at få analyseret – af praktiske årsager max. én analyse pr. medlem.

Honningen skal udgøre min. 150 g og tappet på standard glas/bæger.

Bestilling af analysen foregår på bilab.dk. Du skal vælge ”Kvalitetsanalyse”. Under bemærkninger skrives ”Kaløvig-egnens biavlerforenings honning event”.

Kaløvigegnens-biavlerforening sørger efterfølgende for den samlede betaling.

Du vil herefter modtage en mail med en prøve-kode. Dette nummer anføres på glasset. Ligeledes vil du modtage en mail efterfølgende med prøvens analyseresultat.

Hvis der er nogen der synes at have behov, kan bestilling af analysen foretages sammen med Birte Kjær ved aflevering af glasset med honningprøven.

Glasset samt egenbetalingen kr. 95,- (kontant eller Mobile-Pay) afleveres til:

Birte Kjær

Bjødstrupvej 2

8410 Rønde

Tlf. 29632909

Senest torsdag, den 22. August 2024

Next step:

Birte samler alle prøverne og afleverer dem i Sorø for analyse hos DBF.

Analysearbejdet tager 2-3 uger

Den 9. oktober får vi besøg af konsulent Ole Kilpinen, som vil give os en introduktion i honninganalyser, honningkvalitet m.v. hvor også vores prøver vil indgå.

Noter venligst følgende datoer:

• Senest 22. august 2024 aflevering af honning til Birte
  • Onsdag den 9. oktober kl. 19.00 i A-huset, Hovedgaden 69F 8410 Rønde får vi besøg af en konsulent fra DBF.

Vi håber, at rigtig mange af jer, har lyst til at være med i dette arrangement og få en god og lærerig aften i gode menneskers selskab.

Dato:
20 august